Sölden en de Pitztaler Gletscher hebben hun plannen voor een skigebiedverbinding gepresenteerd. Na twee jaar planning is het project voorgelegd aan de lokale instanties. De kosten voor de verbinding tussen Sölden en de Pitztaler Gletscher bedragen ongeveer 120 miljoen euro. Er worden drie nieuwe liften gebouwd en diverse pistes op een oppervlakte van 64 hectare aangelegd. Er is echter nog geen vergunning afgegeven voor het prestigieuze project. Snowplaza vertelt je alles over de plannen van de verbinding tussen Sölden en de Pitztaler Gletscher en informeert je over de tijdsplanning van de gletsjerverbinding.
Nieuwe skiliften en pistes
De verbinding tussen Sölden en de Pitztaler Gletscher zal plaats vinden rond de linker Fernerkogel (3277 m). Op de top wordt een nieuw liftstation gebouwd, waar drie liften samenkomen. Ook worden er een restaurant en een skidepot in gevestigd. Op een oppervlakte van 64 hectare zullen enkele nieuwe pistes worden aangelegd. Volgens de plannen van de bergbanen zijn er voor de aanleg van deze pistes geen ingrepen in het landschap nodig, aangezien de al aanwezige gletsjerflanken gebruikt kunnen worden. Voor de skiverbinding is ook een nieuwe tunnel nodig bij de Rettenbachferner, om van de zijde van Sölden naar de Pitztaler Gletscher te komen. Hierna kun je niet alleen de BIG 3 in Sölden bezoeken, maar ook de Hinterer Brunnenkogel (3.440m) in het Pitzal. Voor de gezellige après-ski, moet je 's middags natuurlijk wel weer in Sölden zijn.
Overzicht skigebiedverbinding Sölden en Pitztaler Gletscher
Investering van 120 miljoen euro
Een van de drie nieuwe liften, die al lange tijd op de pistekaart van de Pitztaler Gletscher staat aangegeven, wordt een moderne 3S Bahn. De kosten voor de verbinding worden geraamd op 120 miljoen euro. 90 procent van de investering wordt gedragen door de Pitztaler Gletscherbahnen, aangezien vrijwel alle bouwactiviteiten zich afspelen aan de zijde van het Pitztal.
Lange vergunningsprocedure
De bergbanen van Sölden en de Pitztaler Gletscher rekenen door de gletsjerverbinding op een omzetstijging van 15% per jaar. In het Pitztal betekent dit 15 miljoen euro meer inkomsten en in het Ötztal komt dit neer op 28 miljoen. Het document van het project heeft een omvang van 7500 pagina’s en wordt door de autoriteiten tot september op volledigheid getoetst. Vervolgens zullen er nog minimaal 9 maanden overheen gaan voor er definitief groen licht komt. Voorlopig moeten we dus nog even geduld hebben voor we van het Pitztal de oversteek kunnen maken naar Sölden.
Liftstation dat Sölden en de Pitztaler Gletscher met elkaar verbindt
De meest sneeuwzekere pistes van Oostenrijk
De bergbanen zijn van mening dat het project geen extra vertraging zal oplopen. Er zijn echter ook tegengeluiden, de ‘Tiroler Grünen’ achten de huidige plannen voor de verbinding niet haalbaar. De Bergbahnen van
Sölden
en de
Pitztaler Gletscher
bestempelen het als ‘eenmalige kans’ voor de regio’s om een boost te geven aan het toerisme. Samen gaan de twee skigebieden over ruim 170 kilometer aan pistes beschikken die de meest sneeuwzekere van Oostenrijk zijn.
Pistetips
in Sölden? De blauwe 38 op de Tiefenbachgletscher, de rode 11 vanaf de Rotkogl en de zwarte 14 op de Giggijoch.
Sölden en de Pitztaler Gletscher zijn niet de enige skigebieden die een verbinding plannen.
Klik hier voor het weblog met de overige geplande projecten in de Alpen >